Matt Allen, az Ausztrál Vitorlás Szövetség elnöke megnézte az idei előrejelzést (rajtnál északias, éjszaka déli, majd Tasmániához közeledve újra északi), ami nagyban hasonlított az előző évire, és úgy döntött, Carkeek 60-asa marad a kikötőben, TP52-esével (Ichi Ban) vág neki a hetvenkettedszer megrendezésre kerülő versenynek. Ha már Paul Clitheroe-nak (Balance) bejött tavaly a dolog.

rshyr2016_000_forster.jpg

December 26.: reggel (helyi idő szerint) már gyengébbnek (10-15 csomó) és rövidebb ideig tartónak (27-én estére visszaáll északira) jósolták a délit, az abszolút elsőségre hajtó hajók közül ez inkább a sokszoros győztes és rekordtartó Wild Oats XI-nek kedvezett, Anthony Bell Perpetual LOYAL-jának a minél több kreuz feküdt volna: így nagyobb hangsúlyt kap a taktika, több kockázatot kell vállalunk, hogy kihozzuk a maximumot a hajóból. El kell távolodnunk a mezőnytől, hogy éles bőszélben rohanhassunk.

És akkor a rajt... délután. Inkább nem is mondunk semmit, nézzétek vissza a videón, komolyan odafigyelve a WO XI-re, amint a lee bójánál igyekszik kifelé, hogy aztán a nézőhajók sorfalánál fordulva helyet kérjen magának (nem útjogos hajóként). Nem  muszáj a teljes másfél órát, az ötperces 25:02-nél, a rajt 30:07-nél (körülbelül, mert a hang, a kép és a valóság mintha nem lett volna szinkronban).

Megindult a PL - Scallywag párharc a felső bója felé, a WO XI ment át a mezőnyön, mint a gyorsvonat, zárkózott fel.

rshyr2016_001_forster.jpg

Közben érdemes volt szemmel tartani a többieket is, mert a CQS például lefetrengett. Ludde Ingwall, a tulajdonos később azzal magyarázta a dolgot, hogy egy útjogos hajó miatt hirtelen kellett fordulniuk, de a motor leállt, így nem volt mi átbillentse a tőkesúlyt a jó oldalra, a tonnák lee-ben maradtak.

rshyr2016_002_lorimer.jpg

Hátrébb a Simplesail Mahgali (RUS) vesztett el egy latnit, de csak rövid ideig gondolkodtak a visszaforduláson, úgy voltak vele, hogy majd faragnak újat. És meglett az első kieső: a Freyja (hetvenegy éves, tölgy hajó) fockja szétdurrant, ki sem jutottak az öbölből. Délután ötkor (négy órával a rajt után) pedig a Dare Devil (Farr/Cookosn 47) jelentette, hogy eltört a kormánya. Nyolcvanhatan mentek tovább.

December 27.: az első kilenc hajó keleti szélben kezdte a napot, a WO XI állt az élen, történetesen keletebbre haladva a legrövidebb útvonaltól. Legkijjebb a Scallywag ment, közben a többi jacht még mindig az északkeletiben spinakkerezett. A körülmények a Volvo 70-eseknek feküdtek leginkább, a WO XI mögött 7 mérfölddel haladt az PL, amögött féllel a Black Jack (és a Giacomo, illetve a Maserati sem volt messze). Közéjük még a Beau Geste (80 láb) furakodott be. Előnyszámadás alapján a Bravo (Beneteau 40, tulajdonos Robbo Robertson) állt az élen. Délre a WO XI elszállt a WO XI esélye, hogy kilencedszer is nyerjen abszolútban: tőkesúlyának hidraulikája megsérült, nem tudta ellátni feladatát, kitartani luv-ba a bulbát. A legénység középen fixálta a súlyt, aztán Eden felé vették az irányt.  Ezzel a Perpetual LOYAL átvette a vezetést, mögötte 18 mérfölddel jött a második Giacomo (NZL), amely vezette az előnyszámadásos sorrendet. 130 mérföldre a céltól a PL 50 mérfölddel volt előtte a WO XI 2012-es rekordidejének, hajnali kettőre várták őket Hobartba, de 7:23-ig ráértek.

December 28.: 02:31:20 - ennyit mutatott az óra, amikor PL húsz csomóval átrombolt a célvonalon, 4 óra, 51 perc, 52 másodpercet faragva a régi szintből.

rshyr2016_006_arrigo.jpg

rshyr2016_007_lorimer.jpg

Az új rekord: 1 nap, 13 óra, 31 perc, 20 másodperc. Anthony Bell: ezzel elég sok gondunk homályos emlékké válik. Sokat dolgoztunk ezért a sikerért. Rengetege hittek bennünk, muszáj volt visszajönnünk, és még egyszer megpróbálni. Tavaly indultunk volna utoljára, de mivel nem futottunk célba, egy évvel kitoltuk a projekt lezárását.

rshyr2016_008_lorimer.jpg

Reggel érkezett a Giacomo, tulajdonosának, Jim Delegat-nak az arcáról nem lehetett letörölni a vigyorgást: 2 óra, 56 perc, 7 másodperccel belül voltak a 2012-es rekordon, 2 perc, 10 másodperccel megelőzték a 100 lábas Scallywag-et, plusz a sikerben vele tartott a két fia (a kisebbik, James a mezőny legfiatalabbja volt a maga 18 évével).

rshyr2016_009_arrigo.jpg

Majd jött a dráma, a Scallywag befutója után nem sokkal elkezdett esni az eső, a szél pedig nyugovóra tért. A Derwent-folyó torkolatánál (vagyis kb 11 mérföldre a céltól) a Black Jack, Maserati, Beau Geste trió szépen megállt. Négy órájukba telt megtenni a maradék távot.

rshyr2016_010_arrigo.jpg

Peter Harburg (Black Jack): szörnyű volt. Egy vitorlázó rémálma, hogy egy versenyen egy helyben áll. Két-két és fél órát dekkoltunk, alig egy mérföldre a célvonaltól. Az Ichi Ban a Varuna VI és a tavalyi győztes Balance társaságában csinált végig egy hasonló kínszenvedést. Guillermo Altadill, navigátor, Varuna VI:  az utolsó 11 óra volt a legrosszabb. Jó szelünk volt, egészen a Tasman-szigetig, ahol minden a feje tetejére állt. Egy efféle versenyen az ember úgy kalkulál, hogy időben érkezik a szélhez, csakhogy az most a nagyok után elállt. Harminc mérföldet tettünk meg az alatt a bizonyos 11 óra alatt. Jens (Kellinghusen, a tulajdonos - iSail) nem csalódott. Sosem az. Imád a srácokkal vitorlázni. Ilyen a versenyzés, egyszer fenn, egyszer lenn. Szerintem vissza fog még jönni ide. Európából persze nem egyszerű, de Jens szeretne itt nyerni egyszer. A Balance tizenkettedik helyen ért célba.

rshyr2016_011_arrigo.jpg

December 29.: Huszonöt Sydney-Hobart. Az nem kevés. Pláne, ha te vagy az első, aki megcsinálja. Márpedig amikor a Ragamuffin (TP52, Brenton Fischer) befutott, akkor a navigátor, Adrienne Cahalan lett az első nő, aki ennyiszer csinálta végig a versenyt: izgalmas menetért imádkoztam, és bejött. Tudtuk, hogy lesznek trükkös részek, főleg a vége felé. Gyors, vizes és vad menet volt, pláne egy ilyen hajóval. Az első éjjel beleálltunk egy hullámba, szétszakadt a spinakker. Onnantól pár csomóval lassabbak lettünk, de hajtottunk keményen. A második rész jobban feküdt nekünk, jól vágtuk át magunkat a szélváltókon. Sajnos az adott vitorla hiánya miatt lemaradtunk az ablakról a Bass-szorosnál, akkor három részre szakadt a mezőny. Kicsit "csalódott" vagyok, hogy a PL rekord időt futott, mert a WO XI 2005-ös és 2012-es repesztésénél én voltam a navigátor. Apró érdekesség: a Triton (LC 60, t.: Michael Cranitch és David Gotze) onnantól, hogy az öböl kijáratánál délnek fordult, nem húzott fel fockot vagy génuát. És még egy rekord: Tony Cable (Duende, JV52, t.: Damien Parkes) ötvenegyedik Sydney-Hobartjának vágott neki 2016-ban. Amikor 1961-ben először részt vett a versenyen, 18 éves volt: azért jövök újra és újra, mert imádom ezt a sportot. A vitorlás klub közelében lakom, de akkor sem gondoltam volna, hogy ennyiszer itt leszek. 16 évesen mentem ki először az óceánra, az összes Sydney közeli versenyen elindultam. Mindig másokkal megyek, ezt külön élvezem.

December 30.: reggel már csak négyen voltak versenyben minden idők leggyorsabb Sydney-Hobartján, de őket is legkésőbb délre várták a kikötőben. A kvartettet személyes kedvencünk, a Maluka of Kermandie, a mezőny legkisebb (9 méter hosszú) és legöregebb (1932-ben építették) hajója vezette,

rshyr2016_015_rolex.jpg

mögötte az On Tap, a Clipper Ventures 5, valamint a Landfall (S&S 54) jött. Utóbbi 1935-be került vízre, 1952-ben és 1954-ben teljesítette a távot, aztán 2014-ben és 2015-ben kiesett. Végül 16:49:23-kor keresztezték a célvonalat. Michael Strong, tulajdonos: jó kis menet volt, kivéve az utolsó 12 órát. Akkor kicsit idegesek lettünk, mert a 0,2 csomós tempónk miatt a várható érkezésünk délről este háromnegyed kilencre módosult. A Bass-szoroson át csodálatosat jöttünk, az utolsó napig nem is reffeltünk. Az érzés felülmúlhatatlan. Már a rajt se semmi, de befutni Hobartban, az egészen más.

rshyr2016_016_rolex.jpg

A teljes eredménylista itt böngészhető.

 

Kövessetek bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg! És van még Twitter-oldalunk is…

 

fotók: Daniel Foster (1,2,4); Crosbie Lorimer (3,6,7); Kurt Arrigo (5,8-10); ROLEX (11,12)

forrás: rolexsydneyhobart.com

A bejegyzés trackback címe:

http://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr3312086949

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.