Napokkal ezelőtt vált véglegessé, hogy az eredetileg tervezett 62 lábas hajók helyett sokkal kisebb, 48 láb hosszú katamaránokkal fogják vívni a 35. America’s Cup mérkőzéseit. Nem egyszerű elfogulatlanul értékelni a meglehetősen összetett történetet, érdemes azonban kísérletet tenni rá. A legcélravezetőbb talán, ha több, szigorúan elválasztott nézőpontból vizsgáljuk a kérdést.

    

ac48_03_chevaliertaglangblogspotcom.jpg

   

 

Az új hajók között lényegesen kisebb különbségekre lehet számítani, hiszen – bár a csapatok továbbra is maguknak építik a hajókat – a wing vezérlőrendszerén illetve, a hidrodinamikai felületeken (foils) kívül meglehetősen egyformáknak kell lenniük a katamaránoknak¹. A Luna Rossa Challenge be is jelentette, hogy kiszáll a versenyből².

 
Szakmai szemmel nézve mindenképpen jó döntésnek tűnik a változtatás, hiszen egyértelműen a One Design irányában történnek markáns lépések, és nyugodtan kijelenthetjük, hogy kizárólag a One Design osztályok nyújtanak valós lehetőséget arra a küzdelemre, melyben főleg a versenyzők tudása, felkészültsége befolyásolja a mérkőzés kimenetelét. Ugyancsak a döntés mellett szóló érv, hogy a fejlesztésre szánt összegek a szárny (wing) vezérlésére, illetve a hordszárnyak (foils) további finomítására koncentrálódnak, és be kell látni, valóban ezek azok a területek, amelyeken a legnagyobb előrelépés várható. Ugyancsak logikus, hogy a kisebb hajók jelentősen csökkentik a résztvevő csapatok anyagi leterheltségét, ami akár újabb csapatok megjelenéséhez is vezethet. Szakmai szempontból támadások is érték már a változtatásokat, ezekkel azonban nem igazán tudunk egyetérteni. Ilyen érvnek szánták, miszerint a Kupa történetének legkisebb méretű hajói lesznek az AC48-asok. Szerintünk nem ez az a terület, ahol a méret számít. Kicsit több szót érdemel azon felvetés, melyben a hagyományosan is a folyamatos újításról szóló Kupa fejlesztési jellegének elvesztése kerül megfogalmazásra. Egyrészről nem teljesen érvényes az érvelés, hiszen nem valós One Design osztályról van szó – amint feljebb említettük, a szárny vezérlése, és a hordszárnyak továbbra is tág teret adnak a fejlesztésekre. Másrészről pedig az igazán értékes fejlesztési platformokat (A-osztályú katamarán, C-osztályú katamarán, egytestűeknél a 18 lábas szkiff) továbbra sem érintik a szóban forgó változtatások. Jobban belegondolva, az említett osztályok sokkal jobban alkalmasak a fejlesztésekre, hiszen sokkal több versenyt rendeznek, jelentősen nagyobb számú indulóval és jóval alacsonyabb költségen. Nem véletlen, hogy az aszimmetrikus spinnakertől, a square-top nagyvitorlán, a merev szárny-vitorlán keresztül a hordszárnyig szinte minden jelentős előrelépés ezeknek az osztályoknak köszönhető. A dolog szakmai részét tekintve tehát elmondhatjuk, az AC48 a lehető legjobb dolog, ami történhet a Kupával. (Elég csak arra gondolni, mennyivel komolyabb és élvezhetőbb verseny volt az előző kiírás során az AC45-ösökkel vívott Ifjúsági America’s Cup…)

   

ac48_01_chevaliertaglangblogspotcom.jpg

    
Nézzük akkor az érme másik oldalát! Etikai, erkölcsi és jogi szempontból korántsem ilyen rózsás a helyzet. A Kupát szabályozó, érvényben lévő dokumentumok (Deed of Gift, Protocol, AC62 Class Rules) elemzése során arra a következtetésre juthatunk, hogy a jelenlegi változtatások teljesen érvénytelenek, hiszen a versenyzéshez használandó hajó szabályainak megváltoztatása kizárólag egyhangú szavazással, az AC62-es osztály szabályának módosításával történhetne³. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy elvileg érvényes szerződés létezik arról, hogy a Kupa előversenyeit Új-Zélandon fogják rendezni. Ennek ellenére Coutts és barátai úgy döntöttek, az előversenyeket mégis Bermudán rendezik meg…
Összességében tehát elmondhatjuk, hogy szakmailag nagyon jó irányban mozdulna a Kupa, amennyiben eredetileg is AC48-as hajókkal hirdették volna meg a versenyt. Ehelyett azonban azt látjuk, hogy az Oracle – erőpozícióját és hűséges csatlósait (Ben Ainslie, Artemis) kihasználva – agresszíven borítja fel a rendszert, semmi kétséget sem hagyva afelől, hogy mindennek úgy kell történni, ahogyan azt ők épp aznap szeretnék…

 

ac48_02_chevaliertaglangblogspotcom.jpg

     
1. http://ac.mueva.eu/media/files/m377_ac-class-rule-v1.pdf
2. http://www.mysailing.com.au/news/luna-rossa-officially-withdraws-from-the-america-s-up
3. http://www.sailingscuttlebutt.com/2015/04/05/americas-cup-a-review-of-the-rules-to-change-boats/


Cserép Csaba

 

Kövessetek bennünket Facebookon, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg! És van még Twitter-oldalunk is…

 

Illusztrációk: chevaliertaglang.blogspot.com

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr727348484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása