Napi szintű, részletes beszámolót sajnos nem tudunk prezentálni, de igyekszünk megmutatni minden fontos epizódot. Nézzük, mi történt legutóbbi cikkünk óta!

 

 

bwr_2014_day16_01.jpg

 

   

 

Január 5.

Renault Captur, az ötödik helyről: senkinek ne legyenek illúziói, az IMOCA 60-as igenis sportos hajó. Rendszeresen cserélgetjük a genakkert és a spinakkert, vitorlát állítunk, kormányzunk, navigálunk és persze pakolunk – nem jut sok idő a pihenésre. De legalább ott vannak az ellenfelek, akikkel lehet küzdeni. Kivéve nekünk, most, úgyhogy „csak” annyi a feladat, hogy a lehető leggyorsabban haladjunk. Beálltunk a fix váltásokra, amiken csak akkor változtatunk, ha az időjárás megköveteli.

A Hugo Boss és a Neutrogena eközben egymástól egy mérföldnyire haladt az élen, míg 15:39-kor (UTC) a Spirit of Hungary – továbbra is vánszorogva – kilépett az Atlanti-óceánra.

GAES Centros Auditivos: 2 és 6 csomó között fúj, próbáljuk túlélni. A teliholdnak hála látjuk a pöfföket a vízen. És a nyugodt körülményeknek köszönhetően végre meg tudtunk szerelni egy csomó mindent, a hajó újra olyan állapotban van, mint a rajtnál.

 

 

bwr_2014_day16_04.jpg

 

     

Január 6.

A HB (és jóval később a We Are Water is) a Kanári-szigeteket azok keleti oldalán tervezte elhagyni, míg a Neutrogena, a GAES és a Renault Captur közöttük akart átnavigálni. A One Planet One Ocean – Pharmaton kezdettől nyugatabbra tartott, mint bárki, amiből következett, hogy a szigetcsoport nyílt víz felőli oldalán maradnak.

 

Január 7.

A HB az éjszaka folyamán áthalzolt nyugat felé, egyrészt, mert közeledett a part, másrészt, mert gyengült a szél, harmadrészt pedig, hogy visszazárjanak ellenfeleik elé. A korábbi 13 mérföld előny 11-re csökkent. Az éjszaka nyertese a Cheminées Poujoulat volt, amelyik újra harmadik helyen vitorlázott, 8 mérfölddel a GAES előtt. A következő két napban friss szél és újabb taktikai döntés várt a mezőnyre, történetesen, hogy a Zöld-foki szigeteket hogyan abszolválják. A helyzet hasonló itt is, mint a Kanári-szigeteknél: nyugatra általában több a szél, cserébe hosszabb a megteendő út. Két ilyen szituáció között elkezdtek látványosan kijönni a hajók közötti generációs különbségek, az OPOO-P-nek napi 40-50 mérföld veszteség is kinézett friss, egyenletes szélben haladva.

14:00 (UTC)-kor: HB, Neutrogena és CP (+20 tmf), GAES (+20,2 tmf).

 

 

bwr_2014_day16_06.jpg

 

  

Január 8.

Guillermo Altadill (Neutrogena), a Zöld-foki szigetek előtt: nagyon változékony az időjárás, összevisszák a hullámok, úgyhogy sokat van kézben a kormány, inkább nem kapcsoljuk be az automatát. Sejtettük, hogy szoros verseny lesz 3-4 hajó között, ráadásul eddig komoly taktikai húzásokra sem volt lehetőség, azonos előrejelzésből dolgozunk azonos szoftverekkel, úgyhogy ugyanazt csináljuk. A szigetek közelében a GAES vezetett, tőlük 56 mérföldre nyugatra haladt a CP és a Neutrogena, további 75 mérföldre a HB. Itt fontos megjegyeznünk, hogy a sűrű pozícióváltások oka nem minden esetben egy adott hajó sikere. A dolog néha a számítási metódusból adódik, lévén a helyezéseket a következő elméleti pályajelhez (fix pont) számítják. Mivel ez most a Jóreménység foka, így az azonos szélességi kör mentén lévő egységek közül a legkeletibb van előrébb. Ebből adódott, hogy a HB ekkor hatodikként lett rangsorolva.

 

Január 9.

Guillermo Altadill (Neutrogena): olyan, mintha az Atlanti-óceán IMOCA 60-asokkal lenne tele. Múlt éjjel 200 méterrel a GAES mögött mentünk keresztbe, 20 csomós sebességgel. Épp kávét csináltam magamnak. Amikor a fedélzetre léptem, zöld fényt láttam és egy vitorlát. Eléggé meglepődtem. Napkeltekor pedig a CP került a látóterünkbe.

   

 

bwr_2014_day16_08.jpg

 

  

Közben a Spirit of Hungary jelentette, hogy a felhúzó szakadása miatt elvesztette a gyenge szélre való (A2) genakkerét. Az OPOO-P és a WAW kezdett közel kerülni egymáshoz, de előbbi nem adta könnyen magát, öregebb hajójukkal gyorsabbak voltak üldözőiknél.

 

Január 10.

Számítás ide vagy oda, a HB volt a legdélebbre, 24 óra alatt a legnagyobb távot tudta le (nyilvánvalóan a legjobb átlagsebességgel). A WAW reggel elhagyta a Zöld-foki szigeteket, azok nyugati oldalán, a OPOO-P 60 mérfölddel volt előttük.

Bruno Garcia (We Are Water): tudjátok, mit láttam, amikor felkeltem, és a kokpitba kiérve felnéztem az árbocra? A szélmérő műszer hűlt helyét. Nagyjából ott vagyunk, ahol négy éve elvesztettük a President (akkor Jean Le Cam-mal indult) árbocát. Akkor ment minden a levesbe, most a szigetek szelleme beérte egy kisebb áldozattal.

 

Január 11.

Anna Corbella (GAES-Centros Auditivos): sokkal tapasztaltabb vagyok, mint négy éve, amikor Dee Caffari volt a párom. A tempó most sokkal nagyobb, így sűrűbben követik egymást a kényes helyzetek. Akkor alig tört el valamink, most azért rosszabb a helyzet. De tűrhető, és sokat tanultunk, még ha ez kívülről nem is látszik, ám délen jól jön majd ez a tudás. Eszközöltünk néhány változtatást, aminek azért örülök, mert jobb most túlesni rajtuk.

            

 

bwr_2014_day16_02.jpg

 

        

700 mérfölddel az élen haladók mögött Fa Nándorék a saját versenyüket nyomták: nem vagyunk a többiek közelében, de a monitoron látjuk, mit csinálnak.

 

Január 12.

Három hajó átlépte az Egyenlítőt: HB 01:50, Neutrogena 03:00 (a HB-tól 40 mérfölddel nyugatra), CP 04:20. A HB ezzel új Barcelona-Egyenlítő rekordot állított fel, 24 órát és 10 percet faragva a 2010-11-es verseny szintidejéből (a 2006-os verseny novemberben rajtolt). A GAES-t egy, a nagyvitorlával kapcsolatos probléma lassította, a RC-t a klasszikus Doldrums-körülmények. Az egyenlítői konvergencia zónát őt nem tudták olyan lendületesen maguk mögött, mint az élboly, 1,1 csomós sebességük gyorsnak semmiképp sem volt mondható.

 

 

bwr_2014_day16_07.jpg

 

   

Január 13.

Alex Thomson (HB) kicsit panaszkodott: nehéz átkelés volt, keményebb, mint amire számítottunk. Van 50 mérföld magasságunk a többiekhez képest, remélem, a következő pár napban 50 mérföld előnyt tudunk kovácsolni belőle. Pláne, hogy sebességi verseny várható. Pepe Ribes (HB): a CP és a Neutrogena közelebb került hozzánk a Doldrums-on való átkelés közben, mi nagyon lelassultunk, ők pedig elkezdtek kikerülni minket. De most nálunk a labda, meglátjuk, mikor tudunk újra növelni a távolságot.

A barzíliai Recife magasságába érve, majd azt elhagyva egyenletes körülmények között haladtak a hajók, a legénységek ismét be tudtak állni fix váltásokra, lehetőség adódott némi pihenésre. Bernard Stamm (Cheminées Poujoulat): olyan gyorsan megyünk délnyugat felé, amilyen gyorsan csak tudunk, ám ami a folytatást illeti, több lehetőséget is megvizsgálunk. Mindketten a tökéletességre törekszünk, így folyamatosan állítjuk a vitorlákat, de azt el kel ismernem, hogy az autopilot jobban kezeli a kormányt, mint akármelyikünk. Jó lendülettel fogunk délnek haladni, hiába kerül két-három magasnyomású zóna az utunkba. Az elsőig öt-hat napunk van eldönteni, hogyan közelítsük meg. A verseny intenzitása egyikőnket sem lepte meg, az viszont igen, mennyire egyformák a hajók. Ha csak a potenciált nézzük, nyilván a HB-t tekinthetjük a leggyorsabbnak, de a többiek sem kutyák. A Doldrums-ban volt egy kis gondunk a nagyvitorla felhúzójával, eltartott egy darabig, mire megoldottuk. És ha az nem lett volna elég, a génuát is megúsztattuk.

 

   

bwr_2014_day16_09.jpg

 

   

Január 14.

Ahogy az a Földkerülő versenyeken előfordul, stabilizálódott a helyzet. Az élmezőny egyenletes északkeleti szélben nagyjából egy irányba tartott, hasonló sebességi adatokat produkálva. 07:15-kor a WAW, 12:05-kor a OPOO-P átlépte az Egyenlítőt, előbbi 21 órával és 35 perccel volt akkor lemaradva az ötödik RC-tól. A Spirit of Hungary magára maradt az északi féltekén, 400 mérföldre az Egyelítőtől – és gyengülni kezdett a szelük. Aztán 21:02-kor becsapott a ménkű: kidőlt a HB árboca!

 

Január 15.

Alex Thomson (HB): 350 mérföldre keletre vagyunk Brazíliától. Pedig olyan jól ment: rekordidőt mentünk Gibraltárig, aztán az Egyenlítőig, vezettünk 60-70 mérfölddel. Vitorlát cseréltünk, a körülmények jók voltak, én a hajó orrában voltam. Aztán egyszer csak elszállt az orrvitorla betekerője. A vitorla felszállt a levegőbe, az árboc még állt egy pillanatig, aztán a vízbe csapódott. Az ilyesmi megtörténik, de ennek most nem kellett volna, hiszen a tönkrement alkatrész egy fémdarab a betekerőben. 6 csomóval motorozunk Salvador de Bahia felé, három nap múlva érünk oda. Hajóra rakjuk a gépet, hazavisszük, készítünk bele új árbocot. Ami vigasztal, hogy épül az új Hugo Boss, négy-öt hónap múlva kész lesz. Összekapjuk magunkat, sokat edzünk, és majd jól megnyerjük a Vendée Globe-ot (Thomson legutóbb harmadik lett – iSail). Stewart Hosford, igazgató, Alex Thomson Racing: a vitorlacsere közben az a vorstag, amin a betekerő van, egyedül maradt, csak az tartotta az árbocot. Ami kidőlt, és csak utána tört ketté. Azt a részt, ami kilógott a hajóból, levágták. A legfontosabb, hogy mindketten jól vannak. Ők minket hívtak, mi a verseny igazgatóságát.

  

 

   

Guillermo Altadill (Neutrogena): egy spanyol dal szerint „ha egy barátod elhagy, valami meghal benned”. És mi így érzünk. Alex és Pepe az ellenfelünk volt a vízen, egészen a célig akartunk küzdeni velük. Ha valaki kiesik közülünk, az egyben azt is jelenti, hogy eggyel kevesebb segítségre számíthatunk, ha keményebbre fordulnak a dolgok. Ha ez vigasztal benneteket, srácok, ez a ti versenyetek volt, és csak mindannyiunk közös ellensége, a szerencsétlenség állíthatott meg titeket, amelyik ott vár ránk minden esőfelhőben, széllökésben vagy meglovagolt hullámban.

Bernard Stamm (Cheminées Poujoulat): első és legfontosabb, hogy sajnáljuk őket. És a versenyért is kár, mert odalett az egyik esélyes. A magunk részéről a biztonságra törekszünk, hogy velünk ne forduljon elő hasonló.

 

Az eset kapcsán a Spirit of Hungary Facebook-oldalán különös felhívás jelent meg, melyet szerkesztés nélkül teszünk közzé:

KÉRJÜK A TÉMA MAGYAR KÖVETÖIT - itt a Spirit of Hungary oldalán - mintegy baráti felhívásként - NE TEGYENEK NEGATÍV KEJELENTÉSEKET az esetre. Ennek a témának a nézettségét nem szeretnénk a mi oldalunkon linkgyűjtésre használni.
FA Nándor és csapata nagyon jó emberi és szakmai kapcsolatban van Alexszel, Pepével és a HUGO BOSS csapattal. A NY-BCN feladáskor a BOSS managere a legőszintébb, legjobbszándékú szakmai támogatásával biztosította Fa Nándort.
A legnagyobb tisztelet irántuk és döbbenet ül rajtunk a hír hallatán ismerve, hogy ennél komolyabb szakmai és financiális háttér nem létezik ebben a versenyhajó kategóriában, legfeljebb Michel De'j mügött van hasonló komoly komplex szakmai háttér-birodalom a 60 lábasok francia világában.
Kérjük a Spirit of Hungary rajongó táborát, hogy kövessék a HUGO BOSS 60' eseményeit a bajban is tisztelettel. Nagyszerű hajósok mind Alex mind Pepe. Nem beszélve a hajó és hajósok korábbi sikereiről

 

Nyilván azért van, mert nem értünk hozzá, de elképzelni sem tudjuk, hogy erre mi szükség volt...

 

Január 16.

A reggeli (09:00 UTC) pozíciójelentés nem tartalmazza a Neutrogena adatait. Elméletileg nincs baj, csak átmentek "Szellem üzemmód"-ba. Erre a versenykiírás lehetőséget ad, méghozzá ötször a regatta folyamán. Az útvonalat felosztották öt szakaszra (Gibraltár - Egyenlítő, Egyenlítő - Jóreménység foka, Jóreménység foka - Horn-fok, Horn-fok - Egyenlítő, Egyenlítő - Gibraltár), ezeken minden egységnek egyszer jogában áll úgy dönteni, hogy 24 órára eltűnik a publikum (és az ellenfelek) szeme elöl. Biztonsági megfontolásokból a verseny igazgatósága 30 percenként láthatja a pozíciójukat. Hogy a Neutrogena így akar keletre húzni, vagy csak a többiekkel elhitetni, hogy erre készül, és belevinni őket valami akcióba, az csak holnap reggel derül ki.

  

bwr_2014_day16_positions.jpg

 

Addig is: CP (20 556,6 tmf a célig), GAES (+30,3 tmf), Renault Captur (+115 tmf), We Are Water (+442,2 tmf), OPOO-P (+475,7 tmf), Spirit of Hungary (+677,6 tmf). A Neutrogena helyezése titok, a HB kiállt a versenyből.

 

Kövessetek bennünket Facebook-on, akadnak finomságok, amiket csak ott jelenítünk meg! És van még Twitter-oldalunk is…

       

 

bwr_2014_day16_05.jpg

 

     

fotók és forrás: barcelonaworldrace.org

A bejegyzés trackback címe:

https://isail.blog.hu/api/trackback/id/tr467078295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Albert András 2015.01.16. 14:58:00

Tetszik a mellébeszélés és ködösítés nélküli, és -csodák csodája- mégis érdekes összefoglaló!

isail · http://isail.blog.hu 2015.01.17. 19:42:14

@Albert András: Néhány (tényleg nagyon kevés) kivételtől eltekintve az első bejegyzésünk ( isail.blog.hu/2009/04/09/vitorlazom_tehat_vagyok ) óta tényszerű tájékoztatásra törekszük.
Abban - elvileg - nem lehet hiba. :-)
A jövőben is szeretnénk tartani magunkat ehhez a szokásunkhoz, reméljük, egyre többek szórakoztatására.

isail · http://isail.blog.hu 2015.01.17. 19:43:40

@Albert András: Néhány (tényleg nagyon kevés) kivételtől eltekintve az első bejegyzésünk ( isail.blog.hu/2009/04/09/vitorlazom_tehat_vagyok ) óta tényszerű tájékoztatásra törekszük.
Abban - elvileg - nem lehet hiba. :-)
A jövőben is szeretnénk tartani magunkat ehhez a szokásunkhoz, reméljük, egyre többek szórakoztatására.

KÖSZÖNJÜK!
süti beállítások módosítása