Kármentés

2014.01.17. 20:06

A Cheminées Poujoulat még december 24-én járt szerencsétlenül, amikor honos kikötőjétől, Brest-től 180 mérföldre egyszerűen kettétört.

Használati utasítás: linkjeink új ablakban nyílnak, így, ha rájuk kattintotok, nem veszítitek el a fonalat.

Bernard Stamm és Damien Gillou a Transat Jacques Vabre verseny után szállította visszafelé az IMOCA60-ast, amikor beütött a ménkű: 200 mérföldre voltunk Cornwall-tól, 180-ra Brest-től. Bőszélben haladtunk, kevéssel egy érkező front előtt. 43-45 csomó között fújt, de simán tudtuk kezelni, hiszen felkészültünk rá, viharfock volt fent, négy reffre húztuk a nagyvitorlát. Szóval óvatos duhajként viselkedtünk, de egy hullámról leesve a hajó egyszerűen kettétört. Az árboc nem dőlt ki azonnal, még be tudtuk reteszelni a vízzáró ajtókat, és csak utána esett rá a tatra. Azonnal segítséget kértünk. Nem tudtuk levágni az árbocot, kezdett veszélyessé válni a helyzet, de végül legalább azt sikerült megoldani, hogy ne kopogjon a test oldalán. A kabinban beöltöztünk a túlélőcuccba, felkészültünk a hajó elhagyására. Fogalmunk se volt, meddig maradunk a felszínen.

Először, még éjszaka, egy brit helikopter jött értünk, kérésükre a mentőtutajba ültünk, de nem tudtunk eltávolodni a hajótól, úgyhogy inkább visszamásztunk a fedélzetre. Aztán azt javasolták, hogy hagyjuk a csónakot, ugorjunk a vízbe, és ússzunk, de ez sem vált be - viszont utána már nehezebb volt újra a hajóra kúszni. A vitorlatárolóba, ahol a tartalék tutaj helye van, már nem lehetett bejutni, úgyhogy az időközben érkező repülő ledobott nekünk ötöt, de egyiket sem értük el. Nem sokkal később egy teherszállító hajó érkezett, a szél felőli oldalunkra állt, kötelet dobtak a vízbe, hátha abba belekapaszkodunk, de itt is kudarcot vallottunk. A második kötelet szerencsére elkaptuk, de eddigre már nem sok volt víz felett a hajóból.

Köszönettel tartozom mindenkinek, aki részt vett az akcióban.

Január 10-én Finistére közelében (40 km-re a parttól) a francia határőrség egyik egysége szúrta ki a sodródó hajót (illetve, ami még maradt belőle), és 11-én meg is indult a mentőakció, aminek eredményeként a romokat sikerült kikötőbe juttatni.

Két videóba is beleakadtunk, ahol a mentés és a vontatás egyes mozzanataiba pillanthatunk be.

Manche. Opération de marquage du voilier Poujoulat by Letelegramme

Hajósoknak szóló hirdetmény: kövessetek minket a Facebook-on, akadnak finomságaink, amiket csak ott jelenítünk meg! És van még Twitter oldalunk is...

(fotók: Société Nationale de Sauvetage en Mer)