Május 19-én kezdődött, június 10-ig tart, a Vendée Globe-ra készülő hajóknak és szkippereknek nyújt tesztelési lehetőséget - valamint megjelenést. Első szakasz Barcelona-Cascais, ekkor még csapatokkal a fedélzeten, majd május 26-ai rajttal Cascais-La Rochelle, ekkor már "solo extreme", azaz egykezes üzemmódban.

Az első felvonást megelőzte két sprintverseny (úgy látszik, ez is terjedőben van), a bő hét perces pályán 12-15 csomós szélben rohantak a hajók. Másnap aztán kezdetét vette a "rendes" verseny, a rajthoz felálló hét hajóból öt kétszer is nekiindult, mert elsőre türelmetlennek bizonyultak. A Banque Populaire és a Cheminées Poujoulat tudott kapásból szabályosan kezdeni, és vezető pozícióból aggódhattak az első 48 óra miatt, amikorra erős nyugati szelet ígért a meteorológia. A 800 tengeri mérföldes távnak már az elején kettévált a mezőny, a MACIF, Groupe Bel, Virbac-Paprec 3 és Acciona 100% EcoPowered négyes a part mellett maradt, míg az első két hajó és PRB a víz felé nyitott.

Michel Desjoyeaux, MACIF: 18 hónappal ezelőtt ugyanitt voltunk Francois-val, akkor is innen rajtoltunk (Barcelona World Race, Foncia: Michel Desjoyeaux és Francois Gabart - iSail). Most megint erre járunk, de most kisebb szerepem van, úgyhogy a lehetőségekhez képest könnyedén veszem majd. Francois nagyon motivált, gyorsan tanul és keményen dolgozik.

Cabo de Gata közelébe érve vezetett a V-P 3, mögötte két mérfölddel a PRB jött, hattal lemaradva pedig a MACIF-BP kettős, fél mérföld távolságban egymástól.

Kito de Pavant (Gropue Bel): a hajóink bőszeles rohanásra tervezett darabok, nem túl vicces cirkálni velük, de ha már bemelegítésnek hívják, legalább meleg van és gyorsan haladunk.

Féltávhoz már egyenletes szelekben érkeztek, az időjárás végig az élen haladókat segítette, akik még közelebb kerültek egymáshoz: V-P 3/PRB négy mérföld, V-P 3/MACIF 6,8.

Jean-Pierre Dick (Virbac-Paprec 3): a kellős közepében vagyunk. 30 csomó szélben cirkálunk, a lényeg mégis inkább az, hogy megbirkózunk vele. Haladunk előre, még ha nem is épp gyorsan. A MACIF és a PRB hét mérföldön belül van - nem sok, de több, mint a semmi. Utóbbi ráadásul felzárkózott kissé, így most már szabad szemmel is látjuk őket.

Vincent Riou (PRB): cirkálunk, a szél felmegy 35 csomóig is. Nem szörnyű, de egy hatvan lábas hajóval ennyit menni széllel szemben azért közel sem vicces. A járgány döng a hullámokon, szenvedünk és minden tiszta víz. De azért vigyorgunk, és kibírjuk holnap reggelig, amikor elérjük Gibraltárt. A szél akkorra gyengül, a vezető négyes pedig együtt marad.

Nos, május 22-én reggel ért a mezőny a gyenge szelekről és erős áramlásokról (is) híres tengeri átkelőhelyhez. Odalett a V-P 3 előnye, mert lényegében szélcsend fogadta a hajókat. Ráadásul az tudott szépíteni, aki inkább a spanyol partokhoz maradt közel, így vette át a vezetést a PRB. És bár Tarifa már inkább friss szeleiről ismert, ezúttal mindössze 3-6 csomó fújt. Belegondolni is borzalom, mi lehetett Afrikához közelebb.

Cape St. Vincent-nél (Portugália délnyugati csücske) PRB, V-P 3 és MACIF két mérföldön belül. És ekkorra a mezőny második része is összezárt. 90 mérfölddel ugyan le voltak maradva, de a Cheminées Poujoulat és az Acciona öt mérföldre volt egymástól, és a Groupe Bel is ott küzdött küztük, 0,2 mérfölddel a CP mögött.

Az élen haladók szerda este értek célba, a Virbac-Paprec 3 visszavette a vezetést, este háromnegyed kileckor értek be. Mögöttük 6 perc 12 másodperccel jött a MACIF, újabb 53 másodperccel később pedig a PRB.

Francois Gabart (MACIF): szoros versenyben reménykedtünk, bejött. Ha ennél nagyobb különbségek lettek volna köztünk, azt nem élveztük volna ennyire. Így viszont izgalmasra sikerült, főleg a vége, ahol alig fújt szél. És bár a cirkálás nem könnyed dolog, legénységgel a fedélzeten még az is szórakoztató. És maga a küzdelem! Látótávolságra egymástól - ilyenkor aztán senki sem pihen. A túra a következő rajt helyére segít átállni a szólóvitorlázásra. Az más stílus, bármi megtörténhet, nekünk pedig készen kell állnunk rá.

Javier Sansó (Acciona 100% EcoPowered): ez csak egy szakasz. A felszerelés apróbb darabjai közül sok eltört, de ennek oka az, hogy a hajó új és ez volt vele az első versenyünk. A fock betekerője sem működött rendesen és akadtak egyéb technikai gondjaink is. A Groupe Bel-hez és a Cheminées Poujoulat-hoz hasonlóan mi is megfizettük a Gibraltári-szorosan való átkelés árát. Másrészről nagyon boldog vagyok, mert az akkumulátor-töltő rendszer hiba nélkül működött. Ha előre tekintünk a Vendée Globe-ra, hát az elsődleges feladatok közé kell sorolnom a hajó megbízhatóságának növelését. És a vitorlákkal is van még munka. Elég hosszú a tennivalók listája, jeleztük is, hogy nem akarunk részt venni a Cascais-ban rendezett időfutamokon.

1. Barcelona - Cascais

Javier Sansó

2012/05/25
03:36:10

A fent említett időfutam május 25-én zajlott, 26-án pedig kezdetét vette a második (szóló) szakasz. Ezt akár nyomon is lehet követni (ahogy az elsőt, amíg tartott).